Facebookmarketing

In het magazine dat ik voor school moest maken, schreef ik een artikel over Facebookmarketing. En dan voornamelijk over de 10 meest voorkomende marketingblunders die op Facebook. Maar er zijn nog meer blunders die vaak gemaakt worden, die de moeite waard zijn om te lezen… Blunder nummer 11: Alleen maar commerciele post plaatsen
Je kunt facebook vergelijken met een digitale kroeg. Het is belangrijk om interactie met je volgers te hebben in plaats van alleen maar praten over datgene dat je verkoopt, facebook is namelijk geen catalogus, en in de kroeg praat je ook niet alleen maar over wat je allemaal verkoopt. De beste verdeling is 80% aan berichten die gericht zijn op interactie en 20% aan commericele berichten die omzetstimulerend zijn.

Marketing flirting

Blunder nummer 12: Facebook doorlinken naar je video op youtube of vimeo
Video’s die rechtstreeks via facebook zijn geupload dragen voor 85% bij aan je interactie, terwijl doorgelinkte video’s via youtube maar voor 10% hieraan bijdragen. Logisch natuurlijk, want Facebook trekt uiteraard haar eigen video’s voor om Facebookvideo groter te maken en het de concurrent zwaarder te maken. Wil je een video delen met je likers? Zorg dan dus dat je hem rechtstreeks in Facebook upload.

Tot slot wil ik graag nog wat voorbeelden laten zien van blunder nummer 4: een nietszeggende foto gebruiken als omslagfoto. 

966197_10152118754832428_7290362788711667527_o

Dit is de omslagfoto die bol.com gebruikt op Facebook. Maar deze voegt niets toe aan de Facebook. Ik zit tenslotte al op de Facebook van bol.com, een bedrijf waarvan de naam me we doet vermoeden wat hun website is. Ze hadden bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van hun mogelijkheid om de spullen die je voor 12:00 uur besteld nog dezelfde dag op te halen bij een afhaalpunt bij jouw in de buurt. Dit is iets waar bol.com vrij uniek in is, en dus is het belangrijk dat ze dit communiceren.

10384141_10155084087965537_6044813516458603613_n

Dit is de omslagfoto die Coolblue gebruikt op Facebook. De omslagfoto laat zien waar Coolblue voor staat, namelijk ‘alles voor een glimlach’. Daarnaast heeft Coolblue twee punten op het gebied van service waar ze zeer tevreden mee zijn. Het is dan ook erg slim van ze dat ze deze twee punten op hun omslagfoto kenbaar maken. Zo ziet iedereen meteen dat Coolblue hun service belangrijk vindt.

Benieuwd naar de andere 10 meest gemaakte Facebookmarketing-blunders? Houd mijn blog in de gaten, binnenkort post ik een link naar het volledige artikel!

Liefs,
Robin

 

 

Plaats een reactie